Pralnia DPF

Ile kosztuje naprawa DPF?

To najczęściej zadawane pytanie przez naszych klientów podczas pierwszego kontaktu. Niestety odpowiedź na to pytanie jest dosyć złożona. Regeneracja filtra DPF, którą nazywamy praniem ze względu na użycie wody z detergentem podczas jej przeprowadzania, jest procesem właściwie automatycznym. Jednak, by filtr podłączyć w specjalistycznej maszynie do czyszczenia, musimy go najpierw wyjąć z auta. Nie da się przeprowadzić tej regeneracji „na samochodzie”. Stąd kosztowo całość naprawy musimy podzielić na dwie części: regeneracja oraz demontaż i adaptacja.

Pranie

Przeznaczona do czyszczenia katalizatorów i filtrów DPF maszyna Flash Cleaner Machine, której używamy w naszej pralni jest jak działo samobieżne. Wystarczy odpowiednio podłączyć przygotowany filtr i nacisnąć przycisk „start”. Resztę wykonuje już sama. Na początku mierzy przepustowość filtra wtłaczając doń sprężone powietrze. Po kilku chwilach wypluwa wydruk z wynikiem testu. Możemy z niego odczytać czy filtr DPF lub katalizator jest zapełniony i w jakim stopniu. Skalibrowana maszyna pokazuje bardzo dokładny pomiar. Następnie – jeśli filtr wymaga prania – przystępuje do czyszczenia: wtłacza do filtra pod dużym ciśnieniem gorącą wodę ze specjalnym enzymem i impulsowo wypłukuje wszystkie osady. Potem następuje faza suszenia, a na końcu ponowny test przepustowości i ciśnienia zwrotnego. Jeśli wyniki są zadowalające, filtr możemy wyjąć z maszyny i przygotować do zmontowania w aucie. Ta operacja od początku istnienia naszej firmy kosztuje u nas 450 zł brutto.

Demontaż

Choć wydaje się, że filtr DPF jest częścią dość uniwersalną, bo w każdym pojeździe działa właściwie na tej samej zasadzie, to producenci aut montują go w pojazdach w różny sposób. Kiedy ten element zaczął pojawiać się w samochodach, był zazwyczaj umieszczany w dalszej części układu wydechowego. Najczęściej pod podłogą pojazdu w połowie rury wydechowej. Taki układ z punktu widzenia naprawy lub wymiany jest bardzo pożądany. Niestety w miarę upływu czasu i masowego korzystania z filtrów DPF okazało się, że jego sprawność jest tym większa, im wyższa temperatura jego pracy. Spaliny z silnika zanim dotarły do filtra lecąc przez około dwumetrowy odcinek rury, zdążały się wychłodzić. Żeby zapewnić odpowiednią temperaturę pracy filtra DPF, konieczne było np. montowanie w nim dodatkowej świecy. Z czasem producenci aut doszli jednak do wniosku, że lepszym rozwiązaniem jest przesunięcie go bliżej silnika. Dzięki temu w naturalny sposób będzie mu cieplej i będzie pracował efektywniej. Niestety przeniesienie go spod samochodu do komory silnika powoduje, że wydobycie go stamtąd jest znacznie trudniejsze, z powodu nagromadzenia innych elementów w tym obszarze. W lepszym przypadku by dostać się do filtra DPF wystarczy opuścić zawieszenie (tzw. sanki – tak rozwiązane jest to w autach z grupy VW) , w najgorszym konieczne jest nawet opuszczenie silnika (duże suvy Audi, BMW).

Oczywiście taka operacja jest bardziej czasochłonna niż odkręcenie czy – w niektórych przypadkach – odcięcie filtra DPF spod auta. A co za tym idzie: droższa. W przypadku nieskomplikowanych konstrukcyjnie modeli aut demontaż filtra DPF lub katalizatora kosztuje u nas od 400 zł brutto. W tej cenie zawiera się także koszt wstępnej diagnostyki komputerowej i tzw. adaptacji, czyli kasowania błędów i wgrania filtra DPF jako nowej części po założeniu do samochodu.

Koszty dodatkowe

Zasadniczo naprawa (regeneracja) filtra DPF składa się tych dwóch wymienionych wcześniej procesów: demontażu/montażu i kodowania orez regeneracji zwanej przez nas roboczo praniem. Koszt naprawy wynosi zatem: 450 zł – gdy klient przynosi nam wymontowany filtr lub od 850 zł – gdy na miejscu zajmujemy się także demontowaniem i adaptacją tej części. Bywają jednak sytuacje, kiedy łączna wartość naprawy może się zwiększyć. Najczęściej dzieje się tak, kiedy pojazd jest wyposażony w więcej niż jeden filtr DPF. Cena naprawy podwaja się, ale stosujemy specjalny rabat na drugi i kolejne filtry oraz wielką zniżkę za zdemontowanie kolejnych elementów.

Inną przyczyną zwiększonego kosztu naprawy bywa nietypowe rozwiązanie konstrukcyjne auta: rozdzielenie filtra DPF i katalizatora. Zazwyczaj bowiem filtr cząstek stałych i katalizator są umieszczone w jednej puszcze, jednym „tłumiku”. Wtedy katalizator jest niejako przy okazji też wyczyszczony podczas prania. Niestety zdarzają się sytuacje, że katalizator i filtr DPF są zupełnie odrębnymi elementami w układzie wydechowym. Jeśli filtr DPF jest mocno zbrudzony i przestaje dopalać się prawidłowo, złogi cząstek stałych zaczynają osadzać się wyżej czyli także w katalizatorze, który jest zawsze położony bliżej silnika. Gdyby wyprać wyłącznie filtr DPF pozostawiając katalizator bez czyszczenia, to po zmontowaniu układu wydechowego prawidłowe ciśnienie spalin, które wraca do układu, może wypchnąć zanieczyszczenia z katalizatora i zatrzymają się one w filtrze DPF. To spowoduje, że zapełni się on krańcowo znacznie szybciej niż w sytuacji, gdy katalizator jest czysty. Bezwzględnie więc zalecamy pranie obu elementów jeśli występują one osobno.

Podziel się

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.